понедељак, 23. мај 2022.

MILAN TODOROV: LOV NA ANĐELE


 


Za pravog plivača, objašnjava mi stariji čovek u malim kupaćim gaćicama kakve su se nosile sedamdesetih prošlog veka, nimalo nije važno kolika je temperatura vode u reci. Ona može biti i četrnaest stepeni, ako je napolju bar dvadeset osam. Važno je da razlika uvek bude veća od deset stepeni. Tada ste bezbedni.

Sve je, dakle, u razlikama. Uzalud se muzičari na glavnom gradskom trgu trude da budu poput svojih idola iz Bronksa.

Omanji debeljuškasti Rom je pokušao da me udari kada sam mu rekao da neću da mu dam ni dinar. Izmakao sam se i krenuo ka njemu. Počeo je da se povlači. Pritom je pevao na onaj užasni način neki lažni narodnjak. Čekaj, rekao sam mu, samo čekaj.

Grad tako pravi budalu od mene.

I ne samo mene.

U prolazu čujem muškarca koji se trza iz iznenadnog ženinog zagrljaja.

„Molim te, samo bez osećanja“.

Šta ih sprečava da se vole?

Zreli su ljudi, iskusni.

Saznanje da postoji više prvih ljubavi i da se njihova prva ljubav neće ponoviti u istom obliku nikada više?

„Sećaš se prve ljubavi? Prve ozbiljne ljubavi, dušo? Ono u zabavištu se ne računa.“
„Ne, ne sećam se.“

„Nimalo?“

„Uskoro će cvetati lavanda“.

„Da, uskoro će cvetati lavanda.“

„Ima tu neko polje lavande za turiste. Ako hoćeš, vodiću te tamo.“

„Šta da radim tamo?“

„Bereš plave cvetove, posle ih staviš u vrećicu pa pod jastuk.“

„Šta dobijam?“

„Priroda te poznaje.“

„A ti?“

„Ne dobijam više ništa.“

„Šta sanjaš? Da li ti uopšte sanjaš nešto?“

„Ne znam. Ujutro se ničega ne sećam. Možda me snovi čuvaju od mojih misli?“

Psi laju. Tuku se oko teritorije.

Susedi iz ciglarske kolonije sede pored zemljanog puta kojim svi praše. Usporavam. Puštam da auto lagano plovi u leru. Dobacim im u prolazu, kroz otvoren prozor:
„Neću da vam prašina kaplje u pivo“.

Ipak i to, ta banalna, periferijska anegdota samo je mrva sveta zbog koje prezam.

Ali, pomišljam, i vrapci ce tuku oko mrve.

Onog debelog je trebalo da odalamim preko njuške, jer je, usudivši se da me moli za novac uprkos mojoj odbijajućoj pojavi, dodao gram troška na moju teskobu i neostvarenost.

Ipak, ne dozvoljavam da varke preuzmu moje telo i svest.

Vozim sve brže. Uskoro ću u planine gde ću u šumu kopaoničkih borova, bez telefona i slika i klika, živeti do jeseni.

Ako sve izmiče, izmiče i značenje reči.

Ono što nismo rekli i što ne smemo da kažemo jedno drugom nije ništa drugo nego vrebanje anđela.

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар