Baba mog najboljeg, sada pokojnog prijatelja, stara novosadska udovica preokrenula je tok Biblije nehotice.
Pre
hrišćanstva ljudi su svoje bašte i njive đubrili vlastitim fekalijama. Hrist je
to zabranio. Tako piše u novozavetnim knjigama. Međutim, baba mog druga je
iznajmljenu baštu u blizini najlepšeg gradskog kupališta natapala urinom i
fekalijama iz svoje staračke kible.
Slađi
paradajz nismo jeli nikada. Hladan, plav od bakarne čorbe, samo ga protrljaš s
leve strane o nogavicu bermuda i sisaš kiseli crvenkast sos.
Baba
je paradajz iz bašte koju je natapala svojim klozetskim otpadom prodavala na
glavnoj pijaci u gradu.
Ali
tada svetlost je, sasvim sam uveren u to, bila drugačija. Naročito svetlost na
putu kojim se ide ka reci. Jedemo taj, od babe ukradeni, govnjivi paradajz i
žurimo ka reci koja za razliku od svega nikad nije ista. To je možda zbog toga
što reka ima monopol nad istinom. Ona je uvek ista i svako zrno peska nalazi se
tačno tamo gde ga je bog poslao i gde bi trebalo da bude. Možda je tajna
privrženosti tom sećanju i tome što smo mislili da ulazimo i tajni vrt koji će
nas čuvati od nevolja dolazećih dana.
Baba
i govna!
Sećanje
kao lek protiv svih napasti.
Baba
je bila poštena i velikodušna. Nikad nas nije korila zbog tih nestašluka.
Uostalom, bilo je još govana, još pišaćke i još povrća za pijacu.
Pokušavam
da odagnam te slike, mada su pune sunca. Hodam s rukama u džepu. Prolaznici su,
za sada, mirni. Sunce je već jako iako je tek kraj aprila koji nije kao „aprili
što su bili“.
Volim
sunce. Ali, kad se sunčam, lice mi je danima crveno. Ne koristim bebi kreme i
slične stvari. Treniram istrošenost svog lica i slične poraze.
Kasno
sam shvatio da stvari ipak nisu uzročno posledične. Priča o meni ili o tebi ne
mora da ima linearni tok. Uostalom, kao ni roman.
Život
je fragment u beskonačnosti opšteg života. Naravno, nama se ne čini tako. Mi
smo sebi najvažniji. Kao u onom vicu kada je pametan brat delio kolačiće a
glupi ga upitao „A meni?“ pa mu pametan
približivši kolač sebi rekao: „Evo meni“.
Ako
je sposobnost lovačkih pasa, kako tvrde kinolozi, da se snažno vežu za jednu
misao, onda, srećom ili ne, nisam pas. Ili sam džukac mnogih primisli?
Ipak,
sve više mi se čini da ću zaćutati.
Osećam
se kao da živim u petnaestom veku. Ne želim da budem ništa više od svoje
sudbine, u koju, uzgred rečeno, ne verujem. Zahvaćen sam sumnjom u sve. Da li
sam dobar čovek?
Da
li sam uopšte hrišćanin?
Zar
je pristojno da želim da budem nešto više od pomenutog? I, da li se to uopšte
može?
Stari
konopac za veš koga valja ukloniti iz šupe zbog ludog ujaka.
Žene…
Sve setne žene me intrigiraju. Nije pitanje da li imaju sećanje, nego kakvo.
Ponekad,
u stvari ponekad često, budim se u noći i imam utisak da su me pohodili duhovi.
Možda je to zbog toga što sam, kao uostalom i svako, noću usamljeniji nego
danju, mada se ni dnevna usamljenost ne sme potcenjivati.
I
onda, oko četiri sata izjutra, shvatim da je to dobro jer potvrđuje moje postojanje
u sadašnjosti. Taj strah, taj otpor, ta borba u tami protiv sumnjive
egzistencije.
U
gradu u kome živim više od šezdeset godina ne prepoznajem nijedno staro lice.
Sedim ispred legendarne poslastičarnice na nekada čuvenom korzou i srčem
hladnu, doduše malo isuviše proređenu bozu.
Lažem
ženu da volim bozu. U stvari, niti je volim niti je ne volim. Naručujem je samo
zbog sećanja na pokojnog oca koji je voleo bozu.
Zatim,
zastajem pred Bomarovim izlogom u centru satova. Svi časovnici rade. A još nisu
na rukama.
Tu
blizu neki slikari. Ima ih više nego u obližnjoj fensi poslastičarnici. Biće
nešto. Biće umetnosti. Kulturni centar Karavan nas drečavom muzikom poziva da
se pridružimo najhrabrijoj avanturi veka. Koja li je to?
Prolaziš
u klasičnom maniri. Kako kaže Pablo: „Kita s leva u šlicu, a lepa žena s
desna“.
Ili
je obratno.
„I
sve to ponovo nestaje i tek preostane neugodno osećanje da doznalo se nešto
zabranjeno“.
Šta?
Šta,
ako ne postoji kraj i ako ne postoji početak. Godine razlike između ljubavnika.
Godine mjedi i godine žuči.
Saborna
crkva ne služi večernje, nego samo jutarnje liturgije, ali za samilost je tada
kasno.
Gradskim
trgom sa jeftinim zabavljačima u okviru prestonice kulture defiluju šetači glava
spuštenih nad sladoledima plašeći se da im ne iscuri ranije od života koji curi
u nepoznatu večnost.
„Uzmi
pušku pa me ubi, ne daj drugoj/drugom da me ljubi!“
„Ko
ti je ta druga?“
„Neka to bude naša mala slatka tajna.“
Нема коментара:
Постави коментар