недеља, 8. мај 2022.

MILAN TODOROV: PAS NA OBALI



 

Moj otac je detinjstvo proveo u Čikagu, država Ilinois. Vratili su se u Srbiju pred Drugi svetski rat. Kada su Nemci bombardovali Beograd već je bio mobilisan a posle nedelju dana neki general jugoslovenske vojske čitav puk je predao Švabama. Nemci su ih spakovali u stočne vagone i odvezli u zarobljeništvo. Boravio je u logoru četiri godine. Na kraju njegov Curriculum vitae upotpunjava dramedija Roberta Beninjija „Život je lep“. Amerikanci ih postrojavaju. Na jednu stranu one koji žele u Srbiju a na desnu one koji hoće u Ameriku. Pogađate! Moj ćale se vratio u Srbiju.

A mogao sam da budem Amerikanac. Oženio bih najtamniju Crnkinju, jer sam sklon krajnostima. Ili najnežnije plavuše ili najnakatranisanije Afrikanke.  Jedne i druge uvek pokazuju sklonost da me pojedu. Da li zbog toga bežim u priče? Da bih zaboravio sadašnjost? Da bih prikrio pravu istinu o sebi.

Spaljuješ knjige?

Da. Spaljujem literarno đubre. Imam specijalnu peć za to. Krematorijum za umrli duh. Uvek se, pritom, prekrstim. Ne činim to triput. Meni je dovoljno jednom, jer ja svom prekrštavanju verujem. Ono je definitivno.

Takođe, o pokojnicima koji su bili obična moralna đubrad ne mislim sve najbolje.

Droljama, poltronima, prevrtljivcima ne čestitam rođendane i ne nazivam ih svojim dragim prijateljima.

U mojim snovima nema mesta za sotone prošlosti. One se, naravno, povremeno pojavljuju, ali uspevam uz pomoć čudesne duhovne alhemije da ih rasteram pre zore u kojoj bi ionako nestale.

Na polutajnom podrumskom mestu na zidu visi ikona presvete Bogorodice. Molim se za one koje volim i čekam da majka sveta, trepne. Čekam. Znam da vreme uvek dolazi po svoje stvari. Uzalud smo negde drugde.

Krstarim gradom. Počinju novosadske vrućine koje toliko ne volim i toliko volim kad ih, trpljenjem, kožom, znojem, novim mladežima na starom junačkom licu opervažim.

Ja sam čovek kome je nepoznati, veliki pas pokazao da bog postoji.

Bio sam očajan. Skupile su se stvari o kojima, iz razumljivih etičkih razloga, ne mogu da pričam. Pri takvim teskobama jedini lek je voda. Otišao sam do Dunava. Bilo je lepo sunčano podne, ali sve je delovalo još suviše hladno za potpuno prepuštanje. Seo sam na pločasti kamen uz obalu. Dva puta sam ustao i nagnut nad površinom vode šakama pokvasio lice u nameri da suzbijem crvenilo nastalo usled pritiska izazvanog sada već dugotrajnim stresom. Dvadeset ili više metara, na uzvisini betonirane obale bio je razapet šator zečje boje i neko mlado razuzdano društvo je raštiljalo uz bučnu muziku. Sedeo sam, povremeno se naginjući ka talasastoj plitkoj, činilo se, beživotnoj vodi. Povremeno bih pogledao ka udaljenom društvancetu na nasipu. Tako sam zapazio vižljastu figuru krupnog zrelog nemačkog kratkodlakog ptičara. Bila je to moja omiljena vrsta pasa. Inteligentni, radoznali, intuitivni i, naravno, nepredvidljivi. Tada se to desilo. Tuđi, nepoznati pas, pogledao je u mom smeru. Nije to trajalo dugo. Možda bi se moglo meriti u desetinama sekundi. Zatim je odjednom pojurio ka meni kao da lovi plen. Ne mogu da kažem da sam se uplašio. Pomislio sam da nije strašno ako me ujede. Plašio sam se samo svoje preke, nasleđene od dalekih cincarskih predaka, naravi. Međutim, dogodilo se nešto neverovatno. Pas je dojurio do mene, zatim se ukipio i nežno mi stavio šapu na koleno pa zagnjurio svoju cokulastu njušku u moje krilo. Poljubio sam mu ono ulegnuće između ušiju o on je otrčao među decu koja su mu, bez razmišljanja, bacala suve grane u hladnu vodu.

Taj pas… kako me je razumeo?

Meni su uzeli toliki komad života i tebi su uzeli možda, samo na drugi način, jednaki komad života a taj isti život se sada ponaša kao da ga se to nimalo ne tiče, kao da je to beskonačni razgovor ljubavnika za jednu sezonu.

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар