понедељак, 21. новембар 2022.

MILAN TODOROV: PAD ANĐELA

 


Ne znam zašto je u tradiciji našeg, sve jadnijeg, pevanja, beli anđeo poštovaniji i cenjeniji od ostalih anđela.

Ako je do freske, onda je u redu. Ali, samo kao estetika.

Međutim, ako je sudbina anđela da budu odbačeni kad padnu, u tom slučaju ja bivam oprezan.

Nisam nikad bio anđeo, ali sam padao.

I poučen tim iskustvima, ne pada za molitvenike, naravnom, pomišljam da je moguće da su politički progoni postojali i u vreme Hrista.

Nije to podela po doktrinama, mada se time najčešće opravdava, nego podela savesti. Kao gipki usek između ženskih grudi.

Ali, da li je baš tako bilo ili su tumači i prepisivači dodavali svoje? Čovek uvek mora da u pretpostavke uračuna i ljudsku taštinu.

Dozvolimo pretpostavku da su anđeli pali. Ali, gde je krv? U redu, ponekad izostane krv kao fizička pojava… Međutim, gde su znakovi gubljenja statusa. Niko ti se mesecima, pa i godinama ne javlja. Mala televizijska voditeljka koju si zaposlio na plač njene majke već sutradan ti se u mimohodu cereka u lice.

Gde su milosrdni anđeli, misliš.

Međutim, tu su zvezde. Uvek mi je lakše kad ih vidim na nebu. Znam, biće hladno, ali sve osim njih je svedočanstvo da nema nade.

I mislim kako ne gledam ja zvezdo tebe nego pod zaštitom tebe posmatram svoje putovanje.

Naravno da to niko ne može da razume. Tu mlitavost da odeš i suprotstaviš se palanačkoj zlobi, ljubomori i vrlo niskim pogrešnim strastima.

Priča bi se vila oko toga kako više niste u istom mestu, kao da je Lovra popišao vaše lubenice, kao da su zvonici crkava namerno skraćeni…

Moraćemo da hodamo tiho kao ljubavnici s nešto malo duše.

Naš život se ipak deli na moj i tvoj.

Možda je spas u onome što smo zvali fiskultura.

U školi nije bilo sale za nju. Išli bismo, u redu, držeći se za ruke kao kao osuđenici. Svlačili bismo se u zasebnim zagušljivim prostorima. Na prozorima su bile žice i tamni, od sunca izjedeni zastori. Gledali smo da se što pre skinemo u obavezni crveni šorc i beli atletsku majicu da bismo zauzeli najbolje mesto za virenje u žensku svlačionicu.

Ali, nije mi krivo zbog pada prošlosti.

Sve što pada, možda i treba da pada.

Ali, šta pali anđeli još traže na ovoj zemlji?

Da li oni „vade“ krvnu sliku?

Ne.

Ni ti je još ne tražiš kao uput od stroge i vesele lekarke koja ti je, kad si bio kod nje radi nekog recepta, kazala:

Šta vam je, zašto se nervirate kad ništa ne možete da promenite?

Ne želim da ubijem svoja osećanja, hteo sam da joj kažem, ali nisam.

Vitalna energija koju, po Balzaku, svako ima i troši po svom nahođenju kao da ubrzava svoj proces.

Šta mi još ostaje?

Zadovoljstvo palog (anđela. Ha…ha…) ili intelektualna i kreativna smrt?

Ne biram.

Dugovečnost me trenutno ne zanima.

Samo strast i postepenost samouništenja o kojoj, na svu sreću, ne znam još ništa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар