четвртак, 3. новембар 2022.

MILAN TODOROV: PAS KOJI JEDE SVE

 

Ima jedna starica koja svako veče, tako oko sedam, izvodi svoje dve bele pudle u šetnju gradom. Rekla mi je kako se zovu i koja su vrsta četvoronožaca, nešto kao vest terijeri ili slično, ali  ja, od uginuća svog poslednjeg psa, ne pamtim vrste ni imena.

Uglavnom, baka šeta dva psa od kojih jedan, ispostaviće se da je ženka, sve vreme ima metalnu korpu na ustima.

Pitam je zašto, po ko zna koji put (uostalom često se viđamo i skoro da smo prijatelji) a ona, po ko zna koji put objašnjava ta je ta ženka strašno proždrljiva, ali izbirljiva. Jede samo ono što nije probavljivo: asfalt, kamenje, zemlju, metal…

Zbog toga je morala i na operaciju. Kad su popravljali trotoar ispred nekadašnje Dunav Tisa Dunav korporacije pojela je komad sveže pečenog asfalta i zamalo umrla.

Novi oblici života grada, pas koji sve to guta i, bože, uvek isto: ono na šta ne možemo da utičemo.

Da je pustim, ja mislim da bi ona pojela ceo grad, kaže baka.

Kad je to počelo, pitam.

Kad mi je muž umro. Ostale smo same ja i ona, onda smo dobile njega, u stvari ona je dobila sina, Taj mužjak je dobar, normalan pas, ali ona… ne znam…

Priča o odsutnosti, pomislih.

Setih se lokalnog kriminalca koji je imao restoran sumnjive čistoće i iznad njega sobe za dnevni odmor.

Prodao sam mu jedan od prvih bazena koje sam, posle gubitka posla, počeo da švercujem iz Mađarske.

Oduševio se kad sam mu priznao da švercujem jer me je moja zemlja izdala.

Pizda ko izda, rekao je i lupio me uskom prljavom, kukavičkom pesnicom u grudi.

(*Interesantno je da ubice često imaju  male šake ili dečje face. Upoznao sam jednog, davno, u hotelu Putnik, bio je rastom dečak a, posle saznadoh, ubio je desetak ljudi.)

Za sobe na spratu imao je, takođe, jednostavan odgovor:

„Neko ovde dođe na kafu, neko na rakiju, neko bi da jede a neko hoće da jebe.“

Tada nisam imao sažaljivosti ni prema kome a kamoli prema sebi.

Znao sam da je ubica, da je iz čista mira ubio čoveka na sred Sarajeva i pobegao ovamo, bez kazne.

Ovde niko nikada nizašta ne odgovara, pomislih.

Ali, bili smo u tom trenu ličnih istorija na istoj strani. Vreme nas je udaljavalo od normalnih, hm normalnih, reakcija, odjeka, odgovora. Zemlja koja nas je, iz različitih razloga izneverila, tačnije pojela, zaslužila je, mišljah tada da je pojedem.

Baba je cimnula užad i psi su se pokrenuli.

Skupi su veterinari, ne dam mu da jede zemlju.

Kako sam je samo pogledao!

Ali nju ništa ne koleba. Ona ide dalje. Ona je poslednja odbrana grada Kartagine, koju uostalom treba razrušiti.

poseban izazov. Pobediti kosmičko vreme. Uostalom, juče su otkrili asterod veći od kilometra koji juri u Zemljinu orbitu i koji će je uništiti. Ko zna koji put u milionima godina.

Brojač koraka na telefonu se svako veče zakucava na pet kilometara i utrošenih 250 kalorija.

Za to vreme, odjednom me kljucnu pomisao, sve mere su nevažne. Ne postojimo mi zbog njih, nego postoji beli pas koji jede prošlost, postoji naša bruka i sramota i postoji stvarnost koja nema veze sa stvarnom stvarnošću.

Pitam je, dobru staricu, kako se to rešava.

Za sada, kaže, nikako.

Mislio sam o tom psu još dugo. I o odgovornosti za sećanja…

 

 

Нема коментара:

Постави коментар