понедељак, 21. новембар 2022.

RATKO DANGUBIĆ: ZA SVAKI SLUČAJ

 

 


 


Oko mena vlada tišina. Događa se da se nerviram, s osećanjem da su mi misli u zabranjenom lavirintu. Prekida se razmišljanje uz arlaukanje  policijskih i amabilantnih sirena, a sve ovo imaj ulogu da me opomene da sam u gradu, da mi nema mira. Možda ne bi bilo ničeg ovako čudnog, da nisam pisac. Ako bi neko pitao šta narušava ustaljenu potrebu pisanja, velim-sam ja. Kuvam kafu, odlazim do prozora, gledam ulicu, buljim u drvo uz prozor. Većina ljudi sada spava, a ja hoću da pišem. Prezirem politiku, TV, navijače u bilo čemu, igrače bilijara i karata, popisivače i dostavljače opomena, računa, kafee u kojima prave rđav espreso, picu koja ostane gnjecava, ljude koji sve znaju, ljubav o kojoj se u novinama priča, zašećerena pića, pozlaćene stvari, muziku koja nije muzika, mačke i kerove, ljude koji govore da imaju savest, kasne pozive telefonom, one koji se u sve razumeju, one koji se u ništa ne razumeju, košulje na cvetiće.

Rečju, ja sam škrabalo kao i bilo koje drugo. Otkuda onda ove proklete misli? Onda mislim da nije sve crno, da ima stvari koje mogu da budu i crnje, i da se bojim da se pretvaram u „bolesnika“ sklonog opanjkavanju ljudskog roda, i mislim se: gde će mi grešna duša? Sanjam kako je bilo lepo, kad je literatura bila literatura, a sad je spisatelj osoba bez ugleda, jad. Jednom mi je lice s osmehom, onda je naglo tužno. Tako provodim, povremeno, dane, ostavljam spisatleljski posao. U suštinu, i ovo jeste moja namera-da sate i dane, mesec i godine, provodim između sobe u kojoj pem, kuhinje, toaleta i balkona na koji izlazim da se protegnem i udahnem zagađeni gradski vazduh. Laptop obasjava svetlost starinske stone lampe, lampa baca pogled i na hartije, dokumenta na stolu. Ja gledam ne otvorene jučerašnje novine, kupujem jedne, nazirem kakve se sve nebuloze kriju iza masnih naslova-najavljuju skandale, izveštavaju o ratovima, lopovlucima IT kompanija i trgovaca monstruma, spletkama na berzama. Ni jedan od naslova ne otkriva razlog zbog čega vredi živeti, pisati, voleti, pa i verovati. Nema ničega da bi me zainteresovalo. Povremeno se ukočim, valjda od predugog sedenja. I čitam dokumenta, ljubavna pisma između dva svetska rata, gde bi pored ljubavne patnje, trebalo da preovladauju i fine stvari. Sve je nekako lepo spakovano, divan rukopis, pravi ženski. Devojka najvljuje da jako želi decu, opisuje sunce, oblake, travu i cveće, govori šta je sanjala. Očigledno je namerila da se uda, i ona na ovom istrajava u nekoliko pisama, ali, izleda, s druge strane nema odgovora, ili ga ja, bar, u njenim pisimima ne prepoznajem. Onda govori koliko je u njega zaljubljena, da bi volela da se budi s njegovim mirisom na njenom jastuku, i sve je, pomalo, sladunjavo, ali su, bar za ono vreme, ovo lepa pisma, bez obzira sve banalnosti. Sve u svemu, trudim se da iskoristim deo baljezganja, kojim se jednom bavio običan svet, dok nije bilo interneta, mejlova, SMS poruka, i sveg ovog iz mog vremena. Postoje trenuci kad pomislim da meni i ne pripada pravo da kopam po ovakvim hartijama, da nema potrebe vraćati se tako daleko, da se predstavi jedno vreme koje je čekalo veliki rat, mada je sve ovo uobičajeno pisanje, s uobičajenim temama. Ne uspevam da sebe ubedim da pišem ono što treba, pa skoro i da ne vidim svrhu pisanja, jer malo je danas onih kojima pisanje donosi slavu, pare. Nagriza me melanholija, malodušnost. Ne brinem koliko lice izgleda srećno i tužno kad završim prokleti tekst, ali sam siguran da, ni u primisli, ne sanjam da sam genije i da je rukopis vrh. Svestan sam da živim u nepodnošljivom vremenu, svakojakih pervrezija, nasilja, otimanja, otuđenja od Boga "koga sam poznavao", i pisanje vremenom postaje nepodnošljivo, i da je i svet sam sebi ostao „s one strane“, bez dobrih namera. I u čast tog uverenja, kao znak sopstvene nemoći, odlučujem se da skuvam još jednu šolju kafe, razmišljajući da je kafa valjan razloga zbog čega treba živeti, valjda i pisati. 

Voleo bi da mi je razmišljanje umerenije, naviknut sam na uzdržanost, za prenemaganje treba nešto više. Prihvatam da je trenutak kao i svaki drugi, bar tako i verujem, i ne bi bio veseliji da cvrkuću ptice, hajde-da im ne nabrajam imena. Javljam se rano telefonom gde treba, da stižem na vreme. Nastavljam da se brijem, prebiram po ormanu koju košulju da sparim sa samim sobom, trljam se po stomaku, nervirajući se što nikako ne mogu da skinem salo. I koračam dugim holom „narodne“ ili već kakve biblioteke, dali su joj ime „mudraca“, svojevremeno je pisanje knjiga nazivao „božanskim poslom“. Dolaženje ovde je, rekao bi moj prijatelj, lažno i cinično, pogotovo verovanje da je ovo hram-svetilište. Nehajno se javljam nekome ko se meni javlja i osmehuje, ne znam o kome se radi. A pitaju me, ponekad, oni koji nemaju drugog posla-i sami pišu, gotovo sažaljivo-zašto ja pišem? Smejem se, cinik: Za svaki slučaj!“

Нема коментара:

Постави коментар