понедељак, 4. децембар 2023.

MILAN TODOROV: DUHOVI ŽENA

 

  

 

Sve do danas sam smatrao da vreme kao proverljiva i jasna kategorija ne postoji, a onda sam u nekom naučnom časopisu pročitao da vreme, kao loš časovnik na baterije, čas usporava a čas žuri. Otprilike tako nekako. Kao plima i oseka.
Odnosno, vreme, čak i ono, potvrđuje ništa nije stalno. Meja se kao i naša tela.

Osim izvesnosti gubitka; pa i to bi trebalo posmatrati s malo više poštovanja.

Izvesni Čarls Bukovski tvrdi da je neki bokserski šampion po, moguće je izmišljenom, imenu – Bo Džek,  proćerdao svoje milione na zabave sa ženama i da je kad su ga pitali da li žali zbog toga rekao:
„Bolje je nego nikada ne biti šampion“.

Da bi se izgubilo, potrebno je imati.
Sasvim si u pravu, Džek.

Štaviše, smatram da ljudi koji ništa ne daju ovom svetu predstavljaju onaj soj koji ništa nema da izgubi. Pritom ne mislim na materijalne stvari ili na novac.

Imao sam opet, ovih dana. nekih peripetija sa računima za staru porodičnu kuću. Neobjašnjivo su počeli da se pojavljuju dugovi iako smo redovno izmirivali pristigle finansijske obaveze.

Moj podstanar, zvao sam ga Tepeš, ne znam zašto.  Bio je drag i predusretljiv čovek. Živeo je u toj kući skromno i domaćinski. Delovao je kao čovek koji sve vreme pozajmljuje sopstvenu sreću drugima. Imao je tri psa. Pitao me je, na početku našeg ugovornog odnosa, da li sme da drži pse. Ja sam odgovorio sa uobičajenim – normalno. Nisam imao pojma o kakvim psima je reč.

Posle sam ih upoznao. Bili su to mali ljupki psi, ne znam koje vrste, ali neshvatljivo agresivni. Nisu mi dozvoljavali da uđem čak ni u dvorište koće u kojoj sam odrastao i u kojoj sam, u paralelnom stanu, držao neke stvari, ponekad potrebne.

Činilo se kao da je kuća zaposednuta, mimo nas i da neka nepoznata stvorenja, zamišljao sam ih kao ušata i glavata, ne izlaze na svetlost dana nego nemilice troše struju na svoje celonoćne zabave sa raskalašnim, raspuklim ženama.

Tepeš nije imao odgovor na pitanje otkud toliki utrošak svetla. Nisam ga imao ni ja.

Otišao sam na šalter eklektrodistribucije.

Očekivao sam pakao. Međutim, mlađi čovek, a sada su mi mladi i oni oko pedeset pet godina, mirno me je saslušao da bi rekao kako je sa računima sve u redu. Pokazao sam mu snimke elektronskih uplata. Klimnuo je kudravom prosedom čekinjom na vrhu glave. U redu je, rekao je. Nije vaša krivica. Viša sila.

Znači, niko ne pije svetlo dok se u parku preko puta kuće drveće njiše u sve tamnijem ritmu zime?
Niko, rekao je, kao da me razume.

I nema nikakvih lepih žena sa opasnim, skrivenim namerama?

Žena za ono: samo da preživiš. Haotično, ali ipak.

Nije mi odgovorio.

Možda ga to nisam ni pitao.

Vratio sam se u P.

Pozvonio Tepešu. Bilo je malo iza podneva. Temperatura je napolju iznosila dva stepena iznad nule.

Izašao je u kratkim gaćama i majici kratkih rukava, sa malim, nalik mački,  psom u rukama.

Objasnio sam mu da je stvar sa ukletošću ipak rešena.

Samo, rekoh mu, počisti, molim te, ovo opalo glogovo lišće ispred kuće da ne misli svet da ovde žive duhovi.

Ko je uopšte posadio te gloginje, upitao me je Tepeš. Delovao mi je pomalo okovano, Bože me prosti, kao oni faraoni u grobnicama sahrenjeni sa božanskim mačkama.

Ne znam, rekoh, starije su od nas.

Nisam mi ispričao staru legendu vezanu za njih. Dok su gradili tvrđavu nedaleko od tog mesta, pre tri stotine i više godina, argonauti su umirali na zidinama i starešine su ih jednostavno samo bacale u podnožje, bez oznake, bez obeležja. Posle mnogo godina, kad su gradske službe kopale duboke rovove za kanalizaciju, nađeni su skeleti graditelja pobacani u živu glinu unakrst, kako je koji pao. Da bi sprečili pojavu njihovog povampirenja, tada sasvim izvesnu, posadili su glogove oko kuća kao bedem od zlih čini.

Rekoh mu, umesto toga, da postavi zavese na prozorima. Oprane su, mirisne i dale bi toplinu njegovom domu.

Hoću, rekao je neubedljivo. Kad  mi se žena vrati...

 

Нема коментара:

Постави коментар