недеља, 24. децембар 2023.

MILAN TODOROV: PUN MESEC NAD REKOM

 

 

Nikad nisam voleo pivo. Mislim  na čisto pivo. Nije mi se sviđalo ni zanatsko ni industrijsko, lager, kraftovi i sve te izmišljotine koje se čine radi bolje prodaje. Gorka voda sa hemijskim dodacima za boju i aromama hmelja, ječma, žita. Znam da su ga izmilisli kaluđeri, kojima je bilo zabranjeno da piju alkohol koji je u ono vreme značio vino pa su ga pili kao bezalkoholno piće da prevare Boga.

Uopšte, kada bi neko pisao istoriju alkoholnih pića, nezaobilazni bi bili opati, možda, i opatice.

Moj sused se svojevremeno čudio starom ocu, koji je imao više od devedeset godina i svako veče bi izmešao pola litre vina sa pola litre piva i to slistio.

Ne valja ti to, oče. To se nikada ne meša.

Ovaj mu je odgovorio.

Kad budeš imao devedeset i šest godina, imaćeš pravo da mi kažeš šta je dobro a šta nije. Dotle, kuš!

Mislim da bi se dobri Bela Hamvaš prevrnuo u grobu (možda pijan od vina?!) da čuje za ovaj neverovatni miks.

Moj omiljeni pisac Č.B. često bi seo na stolicu u nekom sumornom barskom utočištu i naručivao viski sa pivom, da ga preseče.

„To je akcija, smisao, kao plod na drvetu, kao pčela na cvetu. To je bila pobeda. A posle jedne pobede potrebna vam je još jedna.“

I tako sam i ja počeo da vino presecam pivom.

U početku je bilo grozno.

Ali, setite se svojih početaka bilo čega.

Grozno.

Posle se čovek navikne. Kao što se navikne na život. I čini mu se da ima sasvim pristojan, ne kažem dobar život, ali solidan, život koji te još ne nateruje da pomišljaš na suicid.

Naravno, kad čovek sedi u kafani, makar i sam, to je drugačije od onog kad noću pije sam i čita i piše i izmišlja ratne stvari, razne stvari, ponekad istinite, o ženama, samcima, prevarantima i muzičarima, naročito trubačima.

A trubači sede u kafanama i smišljaju kako da na lak, prevaran način dođu do gomile para.

Jedan od njih, koji me je stalno molio da ga prijavim na adresu, navukao mi je grdne probleme i jedva sam ga se rešio promenom brave.

Kad sam ga prijavio na adresi svoje nekretnine prijavio je na nju još desetak problematičnih likova koje ni on ni ja nikada nismao videli. Plus, onu njegovu lepoticu, narkomanku i prostitku mlađu od njega pedesetak godina. Imala je devetnaest, sećam se, a on šezdeset i kusur. U stvari, siguran sam da nije imala ni devetnaest.

To sa godinama je kao kad ti je neko potreban. Nikad ga nema.

I to vas natera da prihvatite sve što vam se nudi.

Recimo, mlade žene ili devojke koje imaju velike grudi, jake butone i prilično zaobljenu stražnjicu a nemaju trbuh.

Uvek sam se pitao kako to postižu, ako je salo glavni sastojak velikih sisa i te stvari...

Uglavnom, jasno mi je da svet nikada nije onakav kakav bi grebalo da bude.
Recimo, ovaj grad. Vozio sam skoro sat vremena centrom i okolnim ulicama, subota veče, a nisam mogao da nađem nijedno slobodno mesto za parkirannje. Zauzeli su ga došljaci.

Onda se setim da sam i ja došljak, ali od pre više od pola veka.

Parkirao sam auto na drugoj strani reke, ispod tvrđave. Zatim sam se uputio pešice ka keju. Zastao sam ispred pešačkog prelaza, jer mi je neki auto sa dugim svetlima dilazio u susret. Iznenada automobil se zaustavio. Neka žena u njemu pokazala mi je rukom da mogu slobodno da pređem. Klimnuo sam glavom i prošao brzim korakom.

Kad se udaljavala video sam njenu podignutu ruku u zadnjem staklu kako mi maše.

Stajao sam uz put.

Znao sam da to ništa ne znači.

Sve je mešavina nekada doživljenog i novog doživljaja.

Pivo, vino, stare žene, nove žene, čudo, ljubav, vera, nada, isceljenje i voda.

Hodao sam desnom strane reke koja nije smrdela na fekalije poput leve, inače pune šetača.

Nigde žive duše.

U povratku pored mene protrčaše dva mladića u kratkim gaćama i majicama bez rukava.

Bilo je Badnje veče.

Na klupi sedela je mlada devojka, ravne crne kose i gledala u vodu koja je rasla naočigled.

Prošao sam je i stajao nadajući se da neće skočiti.

Posle malo vremena ustala je, začešljala rukom kosu, uspravila se i laganim korakom se  vratila pod svetla mosta kojim se išlo u grad.

U povratku kući, zastanem kod stuba pored kojeg se pojavljivala zelena lisica.

Stojim sa kesom punom ribljih kostiju i mesa kad se iz obližnje kuće začuje pijani muški glas:
Marš u pičku materinu odatle, jesi čuo?

Ostao sam još malo.

Za inat.

Mislio sma da nema lisice zato što ima divljih životinja.

Bio je pun Mesec.

Možda je to to, rekoh sebi.

Da, pun Mesec me uvek čini depresivnim.

 

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар