среда, 6. децембар 2023.

MILAN TODOROV: POSLEDNJI RAZGOVORI

 



Trebalo bi da isključim taj fiksni telefon. Sada i za svagda. Ničemu više ne služi,  osim da mi neko ko se obično ne predstavi na početku, upropasti dan nudeći mi nepotrebne usluge ili me pozivajući na besmislene stranačke skupove.

I danas me je zvala jedna:

„Da li ste vi Predrag Krstić?“

„Ne znam, zavisi od toga ko ste vi.“

„Ja sam Kristina.“

Ili Katarina.

Ili Jasmina

Ne sećam se da sam je ikada upoznao.

„Htela sam da vas pitam da li bi u subotu došli na skup naše stranke. Biće tamo i predsednik.“

Obično bih posle takvog uvoda prekidao razgovor.

Sada sam upitao

„Otkud vam ta ideja?“

„Pa“, rekla je Nikodina ili tako nešto, „ ja vas samo pitam.“

„Šta je vama? Na čemu ste?“

Nasmejala se Kristina. Ipak je bila ona. Bio je to nategnut smeh osobe koja se stidi.

„ Divna si Kristina“, rekao sam i spustio slušalicu.

Ne znam da li je razumela. Mislim da jeste. Ljudi često rade čudne stvari da bi preživeli.

Naravno, neka druga Kristina me je sutradan ponovo zvala na fiksni broj.

Pogledao sam displej.

Neki nepoznat broj iz Beograda.

Nisam uključio prijem.

Na mobilni me nisu zvali.

A i na njega se odnedavno ne javljam. Ili retko kada.

Tako je radila moja tetka. Isključila je fiksni i samo jednom mesečno, u prolazu, dok je još mogla da švrlja po Segedinu, zvala moju majku koju je od smrti delila samo jedna godina. Kad bi je majka pitala za deo njeng nasleđa od porodične kuće i zemlje, prekidala bi vezu.

Obe su umrle vrlo brzo posle svih tih prekinutih veza.
I sada to i ja radim.

Ništa se razgovorom ne može rešiti. Potreban je fizički kontakt.

Osećam sve veći potrebu za njim.

Dok hodam šoping molom posmatram fotografije sa licima manekenki. Sve imaju namerno nezainteresovan pogled u stranu i ohol, nadmen, pomalo ljutit ili lako uvređen izraz na prebelim licima, koja su vrlo slična jedno drugom.

Sećam se kad se to pojavilo na našim televizijskim vestima.

Crna mlada spikerka cedila je reči a iz očiju joj je siktao jed pomešan sa prezirom prema nama koji je gledamo i slušamo.
Posle se to proširilo kao svrab.

Kad vidim tako nešto, odmah bežim.

Zdravo i zbogom.

Danas sam se na samom kraju grada, tamo gde počinju naše pustinje, odlazeći na usputnu poštu da predam paket knjiga, zamalo sudario sa starijim, zaraslim u bradu klošarem koji je teško teglio kolica sa gumenim točkovima. Vraćao se iz berbe kartona.

Taj fizički dodir sa čovekom koga nisam znao i ta njegova snažna volja da preživi mukotrpnim siromaškim trudom, prljav, stalno i opravdano pijan, ali da ipak preživi - naterala me je da mu se osmehnem, mahnem prijateljski i upitam ga kako je.

Lice mu se ozarilo.

Dobro, rekao je, činilo se iskreno ubeđen u to. Dobro, gospodine.

Ušao sam u poštu da najzad pošalejm paket koji mi je privatna kurirska služba vratila posle mesec dana lutanja.

Ispred mene bila je mlada crnpurasta žena srednjih godina koja je stalno glasno duvala nos u maramicu, tako da sam, zaboravivši masku za lice, stalno uzmicao.

Na šalteru je neka stara, vrlo oprezna žena, sa kišobranom, maskom i kaljačama predavala poveći opaket zapakovan kod kuće.
Poštarica je, posle nedavnog štrajka, bila vrlo ljubazna i predusretljiva. Rekla je babi koja se stalno pozivala na to da je Nemetne, da mora da otvori paket i da pogleda šta je unutra.
Čuo sam kako je baka rekla da su unutra lutka i bombone za unuku u Danskoj.

Tim pre, rekla je poštarica i uzela makaze.
Dozvoljavate da otvorim.

Unutra je bio neki tehnički uređaj.

Šta ako je bomba, pomisliše svi u pošti i uzmakoše par koraka.

Ovo nije lutka za dete i nisu bomboni, rekla je poštarica.
To ne znam, rekla je baka. Može biti da nisu. Ćerka mi je dala da pošaljem paket.

Osim toga, nemate ni carinsku deklaraciju za taj aparat.
Nemam.

Onda se morate vratiti kući pa sutra opet doći.

Samo mi zapakujte, jako ste ljubazni...

I tako...teku dani zemaljski.
Malo prevare, malo, zapravo, pokušaja iznenađujuće prevare bez kajanja, dobre neni iz mađarskog kraja grada, dobre poštarice, neprovetreni mali kavezi u kojima, oivičeni plavim platneniom trakama idemo jedni za drugim, izbrojanih tela.

Platio sam poštarinu.

Napolju je padala kiša.

Neki tip sa ogromnim crvenim džipom mi je zagradio izlaz.

Čekao sam i čekao.
Video sam ga kako trči ka automobilu i usput telefonira.

Debeljušksti japi u crnom odelu.

Izgledao je kao poslednji čovek na zemlji, čovek koji razgovara sam sa sobom.

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар