среда, 13. децембар 2023.

MILAN TODOROV: U PASAŽU

 

 


 


Ti događaji sa lisicom koja, ponekad mislim, može biti da i ne postoji nisu ništa drugo nego moja slabost, tačnije neodlučnost da se odredim prema sebi, da jasno povučem granicu gde se ja završavam, a gde počinju drugi.

Umesto toga, po navici idem tokom koji me nosi nezavisno od moje slabe volje.

U detinjstvu su me učili poštovanju prema drugima. Ako poštujem sve, imam utisak da ne poštujem ni svoje želje ni mogućnosti.

I sad je to došlo na naplatu kao oprani veš. Da, tu nedaleko od kuće u kojoj sam stanovao nekada, postojala je perionica veša. U ono vreme staro nije svaka kuća, kao danas imala veš mašinu i pride sušilicu. Onaj sloj, srednji, kome je moja službenička porodica pripadala,  ponekad je nosila veš u javnu perionicu. Pretpostavljam da je to bilo pomalo mučno. Stajati uza zid i čekati da se tvoj veš opere i osuši da bi ga nosio kući. Pritom nisi sam. Moja sirota majka je jedne sibirske zime tako, stojeći uza zid, zaradila upalu bibrega u hladnoj perionici. Ali, najstrašnije je, pretpostavljam, bila mogućnost da ti neko pregleda bračnu postelju ili donji veš. Rulja, kojoj se inače ne dešavaju bitne stvari u životu, sklona je tome. Ali to je ostalo i danas. Svetu je potrebno tuđe uznemirenje bez mnogo sopstvenog truda oko toga. Ponekad mi se, kad sam rđavo raspoložen, čini da svet stalno ide unazad. Zamena za mogućnost novog je uvek sigurnost starog, ma koliko to staro bilo sakato i nemoralno i nemoguće. Jer, šta je stid? U čijem oku? Posmatrača ili žrtve?

Imali smo u toj kući podstanarku Zlatu, razvedenu mladu ženu iz nekog sremskog sela, mislim Bešenova ili Beške i ona je radila u obližnjoj vojnoj perionici veša. Bila je bujna u svakom pogledu. Pomalo masna, ali vesela.  Našao se tamo i neki, normalno, brkati sredovečni zastavnik koji je bacio oko na nju, ali je ona stalno uspevala da ga izvrda. Jednog dana je on u kantini proširio aber kako je Zlata divna mlada žena, ali nesrećna, na žalost. Imala je manjkavost zbog koje je muž napustio. A ta mana se sastojala u tome da nije imala bradavice na ogromnim sisama i, prema tome, nije mogla da mu rodi sina.

Pričao je to zastvanik svima pa je tako priča dospela i do Zlate.

Sad to sa pričama je stvar opredeljenja. Neke možete da otresete lako dlanom, kao perut sa kaputa a neke nemaju zamenu. I tako je Zlata, ne, nije bila sirota, nego naprotiv: vesela i puna života - jednog podneva uoči ručka u vojničkoj kantini pred zastavnikom i svitom vojnika zavukla ruku u njedra, izvadila poveliku sisu sa tamnim pečatnjakom bradavice i, gledajući u zaprepašćenog zastavnika rekla: „Na konju, udavi se!“

Ne znam šta je posle bilo. Mislim da sam viđao zastavnika kako se šunja u njen stančić, ali to je već druga priča.

To je storija u kojoj nema ni pobednika ni pobeđenog.

A to znači da nema suštinu. A suština je u stalnim malim sukobima koji naizgled nemaju pomirljiv kraj.

Išao sam danas pre podne u centar grada da me ošiša neka frizerka u pasažu. Ona to radi izvrsno, ali stalno komentariše moj izgled, kvalitet kose, neka mladeže i slično. To me je uglavnom uznemiravalo.  Kad sam došao imala je neku ženu u stolicu.

Idem do Riblje pijace, rekoh joj i vraćam se za dvadeset ili trideset minuta.

U redu, rekka je, čekaću te.

Bila je iz onih krajeva gde su svi na ti. Nije mi to smetalo.

Otišao sam na pijacu. Kupio odličan somun za večerne sendviče. Prethodno sam u nekoj novoj mesari kupio šunku sa bundevinim semenom i paradajz.

Kad sam se vratio u frizerski salon, bila je sama.

Rekao sam joj kako želim da me ošiša.
Samo ti sedi, rekla je, tetka Jela zna kako će.

Molim vas, rekao sam joj persirajući, ovo je moja glava i ja želim da me ošišate po mojim uputstvima.

Nešto je progunđala. Nisam razumeo šta.

Dvica ili jedan i po, pitala me je.
Ja se ne razumem u to. Samo, ne želim da me ošišate kao lertos, maltene na nularicu.

Sećam se. Ali ti si to želeo. Rekao si mi da se puno znojiš i ja sam te ošišala na nulu radi toga. Tako radim svim muškarcima koj se mnogo žure i zbog toga se znoje. Gde se ti žuriš?

Ne žurim se.
Naslonila se poprsjem na mene.

Žuriš. A ja se nigde, vidiš, više ne žurim. Sin mi je poginuo na motoru pre dve godine. Podleteo pod kamion. Niko nije kriv. Samo njega nema.

Sad je njeno povremeno naslanjanje na moja leđa ili ramena bilo samo telegrafsko.

Ustao sam sa stolice.

Koliko sam dužan.

Samo tri stotine dinara.

Dao sam joj petstodinarku.

Izvinite, rekao sam, nemojte se ljutiti.

Nije mi ništa odgovorila. Ako nešto ne volim, onda su to ženska neodgovaranja. Šta hoće?

Pred vratima je već čekao drugi čovek za šišanje.

Upitao sam ga da li mogu da izađem na drugu, mračnu stranu pasaža.

Frizerka je kroz staklo klimala glavom.

Kad sam došao do zadnje strane pasaža našao sam se pred zaključanim tunelom.

Vratio sam se.

Frizerka se naslanjala sisama na mlitavog čoveka u stolici za šišanje.

Kad sam pošao kući bilo mi je potreban neki, bilo kakav znak da postoji račun bez prljavog veša.

Zaustavio sam se kod šipražja u kome se krila lisica, gradska diplomatska lija. Stojao sam nekoliko trenutaka. Autimobili su jurili pored mene. Stajao

 sam i stojao. Osećao sam sreću što još umem da zamišljam stvari, divlje životinje, ženske porive i što nisam spreman za definitivni poraz.

Međutim, znao sam da ću jednog, netak dalekog dana izgubiti. Kao i ona. Lisica, lepa, pametna i mlada za sada.

 

 

.

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар