субота, 2. децембар 2023.

MILAN TODOROV: SVI HOĆE DA ŽIVE

 

 


Pre nekoliko godina kada je to sa kuvanjem na televiziji počelo nisam shvatao čemu služi.

Mogao sam da nagađam. Možda da se upoznaju gastro navike različitog sveta ili, mislio sam,

da se skrene pažnja sa većih i težim tema.

Međutim, i mene je ta manija  dokačila.

Sve više mi se, eto, sviđaju kuhinje siromašnog sveta.  U Njujorku ie neposredno pre izbijanja rata u  Pojasu Gaze neki mladi Palestinac otvorio restoran po imenu Humus. Bio je tO najgori trenutak za tu vrstu restorana.
Međutim, dogodilo se čudo. Restoran Humus je postao popularan. Čak su mu najverniji gosti Jevreji.

Čini se da opšti banket postaje prostrano slavlje ljubavi i života uprkos bedi sveta.

Tako sam, pomalo dockan, tek nedavno otkrio čari spremanja pustinjskog hleba.

Ali nije tu reč o tortiljama. Ne.

Radi se o lepoti oskudice. Života u oskudici.

Dovoljno ti je malo brašna, soli i vode. Nekoliko trščica drva. Testo se stanji na dva ili tri milimetra debljine i brzo okreće na vreloj plotni. Sve je gotovo za minut a ukus je izvanredan. Dodir kao brzi poljubac vatre i hleba.

Osnovne stvari našeg postojanja.

Možda je u osnovi ljubavi ka sitnim i bednim stvarima, koja mi se sada, odocnelom, javlja sve učestalije genetski zapamćeno gladovanje nekog davnog pretka čija je duša bila umrljana jednostavnošću?

Ali, mislim da bi sve uspomene, naročito velike i jake, trebalo tiho potiskivati.

Držati se malih stvari. Jer sada su moguće samo male stvari.
Čitavo proleće i leto snimao sam cvetove korova. Smatrao sam da i te prezrene biljke, kao i prezreni ljudi u nekom trenutku, mogu da iznedre lepotu koja nam danas toliko nedostaje u životu.

Izašao sam ispred kuće, kao što radim svako veče pre spavanja da osmotrim nebo, da čujem muziku koja često dopire iz neke radosne daljine, zatim da u podrumu natočim veeeliku čašu hladnog belog vina, navučem rezu na vrata i popnem se u stan u lažnoj nadi da svet postaje malo više shvatljiv nego juče.

To veče, stojeći ispred malog kameniog bedema na kome je carovao bršljan prekalemnjen sa stabala u Molinarijevom parku, videh, sa malim zapreoašćenjem da je nepoznata korovska biljka izbacila cvet dug dvadesetkak santimetara. Cvet je bled, ali ima krupne latice. Kao mlada provnicijska devojka koja se stidi svog propupelog tela u masi tela koja se tiskaju šoping molom subotom uveče. Ona, poput korova, ne zna da u sumornim, okraćalim danima početka zime predstavlja svetlost.

Pomislih da odrežem cvet korova, unesem u kuću i stavim u glinenu vazu i da ga tako, bar za malo vremena sačuvam od najavljenog mraza za narednu noć, ali sam odustao.

I mraz je jednostavan.


 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар