четвртак, 16. новембар 2023.

MILAN TODOROV: O LEPOTI NEŽNOSTI

 

 


Većina ljudi ogrev

Kupuje leti

To je potpuno pogrešno

Drva za peć

Najbolje je kupovati

Po lepom danu

U novembru

Ili još bolje decembru

Tada su prodavci uplašeni

Ničeg se toliko ne boje

Koliko lepih dana

Možda samo lepih žena

Da lepih žena

I lepog vremena

Jer misle da iza dolazi

Ružno vreme

Stare dame koje je lako

Imati

I one se toga plaše

Sebe i tog saznanja o sebi

U suštini svi mi se plašimo.

Kupio sam mali retro radio aparat i samo sam ga jednom uključio da proverim da li radi. Više ga ne uključujem. Ne želim više da slušam vesti kao što sam nekad, kad bejah mlad i lud, činio u crnim noćima sa Glasom Amerike i Grgom Zlatatarom. Ubistva, pljačke, prevare, smrti umetnika...

Zamalo i ja da postanem ubica. Bio sam u vojsci obučavan za takve stvari, sve dok nisam došao do nekog kulturnog centra u kome sam kao vojnik na usluzi radio u biblioteci. Ali i tu, bejah izložen budućem ratu. Dok sam iz kasarne nosio kolegi u Centru ručak u zelenim vojnim manjerkama gađali su me jajima i paštetama sa visokih zgrada pored kojih sam prolazio. Nije sada važno što je to bilo mnogo pre  novih balkanskih ratova u nekom gradu ko zna kom neke tobožnje zajedničke države.

Važno je što je i tada neka žena, igrajući ispred vojne zgrade u kojoj nije bilo nikog osim mene i tog Slovenca, uzdizala suknju, pokazujući tamne malajve noge i očekujući od nas dvojice vojnika dugo lišenih ljubavi u tada već hladnim noćima da joj otvorimo vrata svoje sobe sa kupatilom i krevetima na sprat.

Ali, do toga nikada nije došlo. A i da je došlo bila bi ista stvar. Već dugo nije bilo odziva među ljudima.

I ta igra mačke i miša se i danas igra. Uprkos razočarenju obeju strana. Muške i ženske.

Strah od samoće je zamenjen strahom od sramote.

Možda ćemo pokvariti igračku zvanu smernost ili poštovanje ili neizrecivost starenja.

Ali svaka nežnost znači nešto.

Samo, zaboravio sam već šta.

Možda kukavičluk.

Možda nedostojnost nekoga.

Šta?

Vozio sam se pokretnim stepenicama. Gledao lica oni koji su se spuštali dok sam se ja penjao. Bilo je tu bar hiljadu ljudi. Naročito mnogo mladih ljudi.

Hteo sam da nekog ili nekumod njih pitam: Možete li mi, molim vas, pomoći.

Međutim, nisam znao šta bi mi pomoglo.

Neki i neke od njih su se smejali u prolazu.

To je dobro. To je kao držanje duše na okupu. Kao lišće drveća pre mraza. Čekam da padne. I ne čekam.

Da nisam skeptik rekao bih mu: Juriš lišće!

Ali, ne mogu.

Sve što će doći padaće s neba. I mi, smešni likovi koji bazdimo na želeli bismo još ali nas neće oči.

 

Нема коментара:

Постави коментар