четвртак, 23. новембар 2023.

MILAN TODOROV: TELEFONSKI RAZGOVOR

 


Raduju me sve hladnije noći. Prestao sam čak i da čitam na gradskom portalu raspored sahrana za sutra.

Ima vremena.

Izađem ispred kuće, gledam vedro nebo i dišem.

Život je kao seme.  Rasejava se propadanjem.

Zbog toga učestvujem svim snagama, iako imam osećaj da sve vreme držim noge na kočnici. Doduše, još se nisam privikao na novi polovnjak. Stalno mu nalazim zamerke. Recimo, kočnica i pedala za gas su toliko blizu da, pošto imam široko veliko stopalo, kad kočim često istovremeno dodajem gas.

Volim ga najviše zato što je beo.

Žene koje se posvećuju detaljima kao što su boje donjeg veša, recimo, verovatno se ne bi složile sa mnom.

Beli donji veš nema nikakve veze sa nevinošću one male prostitutke u Amsterdamu, o kojoj sam već pričao.

Dok sam se belim autom vraćao iz grada nazvao me je čovek iz mog sela koji me nije zvao dvadeset godina.

Bio je preterano veseo. Po zvucima koji su dopirali iza shvatio sam da je u većem društvu. Pokušao je da bude nadmen. Pošto ga nisam prepoznao obratio sam mu se na vinjački način, bez ti.

Bili smo iz istog mesta, ali uvek na suprotnim pozicijama. On je bio u onoj grupi koja je nešto staro branila, svojevremeno, a ja napadao.

Volim ga baš zbog toga što smo ostali u vezi a nikad se nismo pomirili.

To je jedno retko čudo na prijatan način.

On radi sa kamenom. Oblikuje ga u stepeništa, zgrade, mauzoleje i, kako kaže, grobljarije.

Pravi nadgrobne spomenike.

Jedan takav je napravio mužu svoje sestre, koji je naprasno preminuo u autobusu dok je ovaj prolazio pored kuće stare varadinske porodice koju je on kupio a zatiim izgubio na kocki poslovne nerazumnosti.

Sada je ta kuća nova višespratnica.

Ne dopada mi se.

Ne dopada mi se ni što je moj prijatelj kamenorezac srušio  nadrobni spomenik ugledne bezdetne porodice vlasnika te kuće i na novom crnom obelisku uklesao reči da je to sada spomenik drugoj porodici.

Nisam mogao da duže razgovaram sa njim jer sam bio u kolima.

Parkirao sam pored druma.
„Vozaš se“, pitao je ironično, po našem, banatskom.

„Ne, idem iz snabdevanja.“

Išao sam iz velikog marketa u kome sam, ne prvi put, video ostarelu devojku, koju sam poznavao u mladosti, kako šeta sa kolicima, uzima hranu iz rafova i pojede je brzo, pre nego što stigne na kasu.

Mislio sam o tome i o tome da li je u pravu. Možda. Možda je i nju sistem prevario, pa se sveti na najgluplji način.

Zemljak se posle kratke stanke oglasio ponovo:

„Javiću ti se sledeće nedelje. U Banatu sam.“

Biti u Banatu za mene je sada značilo skoro mrtvu ljubav.

Volim ga kao što se voli žena u daljini sećanja, kad nisi siguran da li još nešto postoji između vas. Stalno bivamo uskraćeni za definitivna osećanja.

Ali, začudo, nema patnje. Nema kajanja. 

Imena nisu važna. Ili su nedovoljna za sve nehajnosti kojima obiluju novi dani.

Pod krevetom držim kofer sa dokumentima. Futrola od revolvera i gomila knjižica i papira. Tažim pasoš. Nema ga.

Setim se da je istekao još prošle godine i da sam ga spremio za obnovu u veliku crnu poslovnu tašnu.

Oklevam da idem u policiju i da to rešim.

Izašao sam ponovo na ulicu. Bilo je oko ponoći. Tri stepena iznad nule. Imam mali termostat na zidu.

Najavili su sneg.

Nije ga bilo.

Ušao sam u kuću, Legao u krevet, bez odeće.

Prozor sam ostavio poluotvoren.

Gledao je na zapad.

Isključio sam telefon, za svaki slučaj.

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар