уторак, 14. новембар 2023.

MILAN TODOROV: PLAVI, VRLO PLAVI VOZ


 

„Čovek kojeg nikad nisi video onaj je

koji te održava

onaj koji će možda doći

jednog dana.“

(Čarls Bukovski)

 

Od najranijih dana sam voleo vozove. Za to je zaslužan moj otac koji me je, kad sam imao svega pet ili šest godina, odveo na železničku stanicu u Kikindi.

Tamo je bila ogromna skupina ljudi koji su čekali voz. Taj voz je dolazio iz Rumunije i trebalo je, po objavljenom planu, da se zaustavi nakratko u Kikindi.

Ne znam da li je doček tog voza sa velikim predsednikom bio organizovan. Sklon sam da verujema da su ljudi, u to vreme, dolazili spontano.

Moram da kažem da je moj otac Drugi svetski rat, sve četiri godine, proveo u logoru u Nemačkoj i da po povratku u Srbiju nije želeo da se učlani u Komunističku partiju.

Govorio je da je video propast Hitlera, koji je krajem tridesetih godina delovao kao Mesija i da će tako, poput nacizma, propasti i komunizam, te da uskoro neće biti služenja vojnog roka, da ja neću nikada obući uniformu jer na svetu više niko neće ratovati.

Kad pomislim na sve to, pitam se šta je tražio u Kikindi, na peronu, dok me je, bojeći se da će me svetina ugušiti, držao na ramenima.

Posle višestanog čekanja najzad je lagano sa piskom u stanicu pristigla garava lokomotiva okićena cvećem i zastavama.

U prvom ili, možda, drugom zelenom vagonu nalazio se, kako je svetina govorila,  Predsednik.

Vrata vagona su se otvorila. Svi smo očekivali Njega, međutim na njima se pojavio neki uniformisani železničar i stajao kao ledenica koja visi s krova  dok se ne otopi.

Masa je skandirala Vođi.

Međutim, ništa se nije dešavalo.

Otac je bio umoran. Podizao me je iznad ramena, ali uzalud, ništa nisam video.

Kad smo se vratili kući u Banatsko Aranđelovo, udaljeno gtridesetak kilometara od Kikinde, majka me je pitala:
- Da li si video Tita?

Sećam se joši sada tog pitanja.To je, tada, bilo pitanje koje ide do  dna.

Umesto odgovora, rekao sam da me boli stomak.

Mislio sam da neko ko nije video velikog Vođu mora da se razboli, pa možda i umre, za kaznu.

Ne znam šta se to sa mnom dogodilo. Stvarno nisam mogao da kenjam pet dana.

Da se Debeli pojavio makar na prozoru, mislo sam, sve bi bilo drugaačije.

A posle mnogo godina sam pomislio da se nešto između Josipa i Jovanke dogodilo u toku tog kratkog putovanja vozom iz Temišvara preko Banata pa u Orlovatu skretanja za Beograd.

Ali, šta je to moglo da bude?

Novine su, koliko sam docnije, saznao, najavili da će se Predsednik obratiti narodu, da ga pozdravi, kao i on njega, da ima nešto važno da kaže nama i svetu.

Voz je stajao i stajao.

Šta se dešavalo u crvenom kupeu obloženom mahagonijem i svilom?

Da li su se lomatali u tom namirisanom prostoru?

Crna, sredovečna, puna žena na visokim štiklama i stariji muškarac sklon mlađim plavušicama, čije dupe misli da nikad neće ostariti.

Ali, ne bi trebalo baviti se time.

Sve žene su dobre.

Sad to znam sasvim

izvesno.

One koje leže pored vas i one koje to neće.

One koje se znoje noću i one koje se nikad ne znoje.

One živčaane, sa dušom, kako vole da kažu i one koje  blefiraju kao na lokalnim vatrogasnim zabaama sa šaljivim zatvorom, tombolom i brzim koitusima u haustoru izvan sale.

Sve te žene kojih je bilo, kojih ima i kojih nema...

Posle nekog vremena koje je izgledalo dugo kao večnost čuo se pisak lokomotive, železničari u svečanim uniformama su se ukipili, narod je mahao zastavicama a zeleni vagoni su, uz škripu, počeli da se udaljavaju.

Otac me je spustio na zemlju.

Išli smo tromo u masi sveta nazad, kući.

Neka žena ispred nas je naglas govorila kako je sretna. Imala je izboran vrat i retku kosu.

I ogromno dupe koje se ljuljalo levo i desno, gore i dole.

Posle pet dana iskenjao sam se.

Ono sa Jovankom, i uopšte sa ženama, posle je često bilo dramatično.

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар