недеља, 26. новембар 2023.

MILAN TODOROV: ZA CRNOM DEVOJKOM

 

 

Astronomi su otkrili retku česticu izuzetno visoke energije koja pada na Zemlju iz naizgled praznog prostora u Svemiru.

Nazvali su je Amaterasu, po boginji Sunca u japanskoj mitologiji.

Amaterasu.
Kakvo ime!

Pitaš se

Ko daje imena zvezdama?

Ko im kumuje?

I zašto stalno mislimo da je nešto prazno a onda nas iznenadi sjajem i jačinom?

Možda je to samo strah od sopstvene smrti, jer mnoge zvezde koje vidimo su odavno mrtve i to samo svetlost, koja je ipak sporija od života, još putuje ka nama.

Ne znam kad sam to pročitao. Znam samo da sam shvatio da je sve u dolasku i odlasku.

Moja životna filozofija svodi se na to, rekao sam Marti, da nikada ne ostajem previše dugo na istim mestu. 

Martu sam upoznao krajem studija. Bila je čistačica u nekom velikom poreduzeću i usput pisala pesme. Jedne večeri sam slučajno sa nekim drugovima sa studija svratio u gradsku biblioteku na predstavljanje pesnika amatera.

Napolju je padala kiša, odmah da kažem tu otrcanu frazu za muzeje. Ali, zaista je padala kiša i nije nameravala da prestane.

Ni ja nisam nameravao da se u tom, pomalo zagušljivom i memljivom prostoru, zadržavam duže.

Ređali su se pesnici i poetese sa svojim, mahom sterotipnim stihovima o kratkom trajanju sreće,  o važnosti ljubavi prema biljkama, životinjama i ljudima, o idealnom životu u brdima, o zelenim travnjacima detinjstva koji uvek požute, o...

O, Bože... pomislio sam.

Marta je izašla na podijum, malo isuviše mračnog pogleda. Bila je vitka crnka sa naočarima i malim isturenim sisama.

Čitala je, ako me sećanje ne vara, neku pesmu o starim kapijama od drveta koje pucaju, trule i bivaju zamenjene novim od pleha, bez duše.

Nije biko bogznašta, ali je delovalo kao dokument.

Volim stvarnost.

Posle promocije prišao sam joj i rekao da mi se svidela.

Šta, pitala je.

Pesma, rekao sam.

Pa šta je iza pesme? Šta misliš?

Priznao sam da ne znam.

Iza tih kapija koje nestaju je moj život, rekla je patetično.

Naravno, rekao sam.

Ali, rekkla je, ja imam više života, jer sam mačka.

Dobro, rekao sam.

I upravo sam danas raskinula sa jednom svojim životom.

Interesantno, rekao sam.

Ako te zaista interesuje...

Ne, ne interesuje me ako je..

Ako je ljubav u pitanju?

Da, ako je ljubav u pitanju.

Ja nisam prostitutka koja pada na njegove stihove.

Naravno, rekao sam.

On je, osim što je poznati dečji pisac i otac dva deteta.

Možda da nešto popijemo, tu blizu, ima neka solidna kafana, riblji restoran.

Samo jedno piće za rastanak.

Za rastanak? Pa, nismo se još ni upoznali.

Popili smo svako po četiri ili pet vinjaka.

Vidi, rekla je, ja nisam riba za jednu noć.

Pružila je svoju dugu mršavu ruku ispod stola i dodirnula me iznad kolena.

Razumem te potpuno, rekao sam.

Platio sam piće. Jedva sam skupio dovoljno novca.

Izašli smo. Kiša je prestala.

Otpratio sam je do njenog autobusa.

Stanovala je u Budisavi.

Poslednji autobus.

Ako još budeš hteo, rekla je.

Vozač je zatvorio vrata.

Hoću, rekao sam, hoću svakako.

Posle toga video sam je samo jednom u prolazu.
Bila je opet sa onim poznatim pesnikom.

Prošao sam pored njih sagnute glave.

Posle, tek mnogo docnije, dokopao sam se romana poznatog A. Tišme „Za crnom devojkom“, ali to nije imalo veze sa njom.

Ponekad bih otišao na neko književno veče.

Jednom sam je, ipak još jednom,  sreo u onoj istoj biblioteci.

Zdravo, rekao sam.

Da li se poznajemo odnekud, pitala je.

S kim si sad?

Okrenula se uvređeno i otišla na podijum da čita ne znam šta.

 

Нема коментара:

Постави коментар