SVE NAJBOLJE GODINE
(Milan Todorov: „Najbolje
godine“, Adresa, edicija Čas, Novi Sad, 2023.)
Pisac, rekao bih, svaki
pisac, najviše voli da piše u prvom licu jednine. Međutim, to, naravno, ne mora
da znači da je tu reč o autoru. Možda samo ponekad i usput. Pišući „Najbolje
godine“ Todorov je imao na umu upravo potrebu i pravo pisca da indivudualno
postojanje učini univerzalnim i obratno. Možda pritom nije sve rekao. Čini se
da je računao kako neretko naglašena nerečenost i namerna tišina govore jasnijim glasom od ostalih tehnika
pisanja.
Okvirna priča o klubu
Čarlsa Bukovskog, koji kao ilegalna birtija postoji u malom gradu, poslužila mu
je kao transkript uspomena.
Ali prošli događaji su
zapravo epohe, odbosno kolekcija nataloženog vremena u posudi sa peskom i
zemljom. To je pisanje sa gusto isprepletenim narativom.
Stoga ova proza, osim guste
mreže likova, donosi i svež vazduh poezije u roman, jer se u njoj sve ljulja i to se ljulja sve vreme između pripadnosti i
nepripadnosti društvu. Između raja i pakla su sve naše, poručuje pisac, najbolje
godine.
Lik glavnog junaka,
usamljenog novinara Predraga Krstića je vedar i nije, kako bi se moglo
pretpostaviti, bolesno vezan za nostalgiju.
Naprotiv.
On se, u zrelim godinama,
brine za svoje telo, odlazi redovno na plivanje na, takođe, neregulisanu plažu,
prisećajući se roditelja, ali i stvarajući, najčešće u imaginaciji, snažne nove
ljubavne veze. Ponekad stvarne ali kratkotrajne. Kao trzaj na licu lepe žene u
prolazu, koja ga pogleda budeći u njemu nadu i ode svojim neznanim putem.
Grad zauzima posebno
mesto u svim Todorovljevim romanima, ali na način izmicanja od njegove
zgusnutosti u nervne čvorove savremenog prebrzog toka.
Glavni junak je, stoga, fasciniran
crnim poludivljm mačorem zbog koga odlazi svako veče u krčmu uz njenu obalu da
bi ga posmatrao. Crni mačor kao metafora strašne i čudne sile zvane smrt i željeno
osećanje pripadnosti lebdi u centru ovog dela.
Dok sam sa uživanjem
čitao rukopis „Najbolje godine“ neretko sam se prisećao Tišminog, malo poznatog
romana „Ženarnik“. I u jednom i u drugom delu je, razume se različitim stilskim
postupkom, opisan, vrlo uverljivo i nepatetično, odnos sa nekolikim ženama a
sve je to pomešano u svojevrsni dnevnički hibrid koji bi se mogao svesti na
krajnje ozbiljnu rečenicu koju svako od nas kaže jednom u životu: „Kako sam
dospeo do ovoga?“
Do čega?
Najtačniji odgovor bi bio
do onoga šro Englezi zovu „kuga duša“ i njome izazvane žudnje da se slavi
život, ta lista mogućih fantazija.
Sjajan roman, stilski
besprekorno ostvaren i jezički zategnut između prisile umrtvljenog življenja i
čežnje za ljubavlju zbog koje čovek ne oseća potrebu da se izvinjava kad
je (ako je) pronađe, jer je ona so ljudskog postojanja.
Branislav Stojanović
Нема коментара:
Постави коментар